Apteekkarin ylivalta

Pakko purnuttaa apteekkiasiasta. Tai siis Kannelmäen Prismassa sijaitsevan apteekki Isokannel nimisen laitoksen olemassaolosta. Laitoksen siksi, että niissähän ei perinteisesti tunneta sellaista ilmiötä kuin asiakas.

Ostin eräänä päivänä sieltä d-vitamiinia. Olen käyttänyt ipanalla D-tipat nimistä tuotetta, mutta en löytänyt sitä hyllystä (apteekin valikoima on muutenkin aika pieni ja osin jopa surkea). Minua avustamaan tullut nuori mies kertoi sen valmistuksen loppuneen ja kysyin olisiko hänellä sitten myydä minulle joku vastaava d3-vitamiinitippa. Hän myi Jekovitin.

Kotona katselin pulloa ja huomasin että se onkin d2. Kaivoin kuitin roskiksesta ja lähdin seuraavana päivänä tuotetta vaihtamaan. Paikalla ei ollut sitä samaa tyyppiä, vain joku nuori kundi, joka sanoi että ”nämä ovat lääkkeitä, eikä niitä voi vaihtaa”. Johon minä totesin että ei, vaan te olette myyneet minulle väärän tuotteen ja haluan vaihtaa sen oikeaan. Proviisori ei ollut paikalla ja poika käski minun tulla seuraavana päivänä uudelleen. Kysyin häneltä ymmärtääkö hän juoksuttavansa asiakasta rapiat viiden euron tuotteen vaihdon takia. Hän ei osannut sanoa mitään muuta, kuin hokea että paikalla ei ollut ketään joka voisi päättää palautuksesta. Ja hyllyssä oli muuten vino pino sitä ”lopetettua” D-tippaa.

En viitsinyt mennä seuraavana päivänä koko paikkaan, joten päätin kävellä eilen Prismaan ja hoitaa asian samalla. Taas eri ihminen. Selitin tilanteen hänelle ja hän sanoi ”kun nämä ovat lääkkeitä, ei näitä oikein voi vaihtaa” ja minä toistin että te olette myyneet minulle väärän tuotteen. Hän lähti neuvottelemaan asiasta proviisorin kanssa joka istui boksissaan apteekin laidalla. Odotin aivan päättömän kauan. Eikä proviisori viitsinyt kertaakaan näyttää edes naamaansa minulle.

Sitten poika lähti vaeltamaan kohti D-vitamiinihyllyä, josta oli taas myyty loppuun kaikki d3:t. (Haloo!  se toinen vitamiinitippa ei ole suositusten mukainen!!) Jostain varastosta löytyi verkkaisella vauhdilla uusi pakkaus, josta tämä hidasliikkeinen jannu sitten otti yhden ja tuli luokseni. Laupiaan samarialaisen tavoin hän ilmoitti että ”me voimme nyt poikkeuksellisesti antaa tämän tuotteen tämän palautettavan tilalle”. Pyysin häntä maksamaan minulle takaisin tuotteiden välisen erotuksen, koska tämä oikea tuote oli noin euron verran Jekovitiä halvempi. Kaverilla meni sormi suuhun ja taas piti mennä kysymään proviisorilta.

Hän tuli takaisin ja sanoi että ”tämä palautettu d-vitamiini menee hävitykseen, eli me voidaan nyt antaa tämä toinen tilalle”. Sanoin että ette voi maksattaa asiakkaalla omaa virhettänne. ”Proviisorin mielestä erotusta ei voi maksaa kun tästä tulee meille jo tappiota”, sanoi nuori mies. Minun kropassani nousi pystyyn noin seitsemänsataa karvaa ja totesin ”lievästi korotetulla äänellä” että maksatatte siis sen eron minulla. Jatkoin kovempaan ääneen, että eipä tarvitse tulla tähän apteekkiin enää ja marssin ulos. Poika juoksi proviisorin luokse ja todennäköisesti yhdessä kauhistelivat siellä miten idiootti olin ja hyvä vaan jos en enää tule.

Ihan oikeasti! Farmaseutti on asiantuntija, joka myy asiakkaalle tuotteita suosituksellaan. Jos hän tekee virheen, ei voi lääkkeeksi luokiteltavan tuotteenkaan osalta olla niin että ”kato nää on lääkkeitä, me eletään jo muutenkin Kela-rahoilla, mutta kyllä meidän täytyy näistä väärin myydyistäkin tehdä voittoa”.

Soitin kotiin päästyäni kuluttajaneuvontaan, jossa ystävällinen nainen oli kanssani samaa mieltä. Hän sanoi että lääkelaissa voi olla jokin poikkeus lääkkeiden palauttamisesta tai vaihtamisesta. Mutta sanoi että kyllä asiantuntijapalveluna kuluttajalle myydystä väärästä tuotteesta tulisi apteekin – ei asiakkaan-  kantaa mahdollinen tappio.

Olen yrittänyt metsästää sähköpostiosoitetta johon voisin lähettää palautetta, mutta sellaista ei ole. Täytynee tänään soittaa ja pyytää keskustella apteekkarin kanssa. Olen lapsen syntymän myötä kantanut tuohon apteekkiin aivan luvattoman suuren summan rahaa ja aion räyhätä apteekkarille ihan koko rahan edestä. Että tarkkana vaan sitten apteekissa!

6 thoughts on “Apteekkarin ylivalta

  1. ARGH! Kylläpä nousi verenpaine! Käsittämätöntä toimintaa apteekin puolelta! Kerrothan täällä miten tässä käy, kun lopulta saat apteekkarin kiinni.

  2. USKOMATONTA TOIMINTAA!!!

    Tosi hienoa, että annoit tulla tulta ja tappuraa palautteena. Itsekin kun olen nyt kysellyt erityisesti noista allergialääkkeistä ohjeistusta apteekeista, niin on kyllä huomannut, että niiden sanomisten ja toimintojen kanssa on syytä olla tarkkana. Ja aivan takuuvarmasti marssisin samoin takaisin apteekkiin, jos farmaseutti olisi antanut väärän lääkkeen mukaan.

  3. Toivottavasti tuote korvataan!

    Tulevaisuutta ajatellen suosittelen näitä; ei sisällä mitään ylimääräisiä ainesosia ja D-vitamiini on D3:sta. Ja on edullista!
    http://www.iherb.com/Carlson-Labs-Baby-Ddrops-400-IU-11-ml/13932?at=0

    Googlettamalla saat lisätietoja kyseisestä nettikaupasta ja lisäksi ensitilaaja saa -5 dollaria loppusummasta jollakin alennuskoodeilla, joita netti on pullollaan. =) Tuotteet tulee Suomeen reilussa viikossa ja postikulut on edulliset.

  4. Intouduin ukkosen energialla taas tavoittelemaan apteekkaria ja onnistuin. Pahoittelu oli laimea ja vetoomus omiin tappioihin pysyi. En aio enää asioida tuossa apteekissa ja pidin pienen puheenvuoron myynnin perusteista johon lisäsin laskelmani siitä miten paljon rahaa olin apteekkiin tuonut ja miten paljon sitä jatkossa keskimäärin vuoden aikana menettävät. Vain yhden euron tähden.

  5. No jo on! Ja varmasti sinun eurojesi lisäksi menettävät myös muita asiakkaita: Negatiiviset kokemukset kulkevat suusta suuhun (ja näin blogien välityksellä) paljon nopeammin ja suuremmalla voimalla kuin positiiviset.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s